Posted on Leave a comment

Panduan Pakar Ibu (Nurse’s) Semasa Tempoh Selepas Bersalin

Taniah Ibu, Umi, Mamy, Mama dan apa jua panggilan anda. Sekarang anda sudah memasuki alam keibubapaan (Parent). Tidak kiralah anda melahirkan baby dalam keadaan Pramatang, Normal, Bersalin dalam Air, atau Secara Pembedahan, ia akan berakhir dengan keputusan yang sama iaitu mempunyai baby yang berwajah yang manis dan comel, is tidak memenatkan mata bila memandang. Ok sekarang apa pulak perlu dilakukan selepas melahirkan baby, adakah terus tidur, makan atau apa?

APA DIHARAPKAN ATAU JANGKAAN SELEPAS TEMPOH BERSALIN

BABY ANDA MUNGKIN ADA HOT MESS ATAU LENDIRAN PADA BADANNYA… DAN ANDA AKAN MENYUKAINYA.

Seperti ibu-ibu lain yang sudah tahu, memiliki sesorang baby sangat berbeza dengan apa yang anda lihat di filem. Banyak baby yang baru lahir sihat atau mempunyai hot mess. Tetapi jika baby anda hot mess, dan mempunyai sticky vernix, darah, meconium, amniotic fluid dan apa-apa sahaja lendiran pada badan mereka, anda mungkin tak nak apa-apa melainkan mereka untuk mendapatkan sentuhan kulit ke kulit.

Sentuhan kulit ke kulit selepas bersalin adalah benda yang sangat betul kerana ia mempunyai kelebihan segera kulit ke kulit, termasuklah :

  • Mengurangkan baby menangis
  • Suhu badan baby lebih stabil
  • Kelajuan jantung dan juga pernafasan baby lebih stabil
  • Mencegah baby mendapat tekanan darah rendah
  • Mempercepatkan susu badan.

Jika anda menggunakan c-section, tidak bermakna baby anda terlepas semua itu. Bapa juga boleh membuat kulit ke kulit bila anda recover. Selepas anda beransur pulih terus melakukan aktiviti kulit ke kulit dan menyusukan baby.

BABY AKAN SANGAT ALERT SELEPAS LAHIR, DAN IA MASA YANG SESUAI UNTUK MEMBERI SUSU BADAN.

Jika anda memilih menyusu badan, perlulah dilakukan secepat mungkin selepas bersalin kerana ia adalah satu pemakanan yang bagus.  Semasa lahir, seorang bayi dilahirkan dengan tahap tinggi katekolamina (satu hormon), iaitu sebab mengapa kebanyakan bayi baru lahir dilahirkan aktif dan berjaga-jaga, siap untuk belajar satu kemahiran baru dan kepada bon dengan ibu dan ayah.

TAK APA AMBIL MASA ANDA UNTUK PILIH NAMA BABY MEREKA.

Jangan bimbang terlalu banyak jika anda tidak mendapat respons pada mulanya biila anda bertemu bayi baru anda. Sesetengah ibu bapa telah memilih nama sejak membuat Scan ultrasonik 20 minggu kandungan, Selebihnya masih belum dapat nama sehingga balik dari hospital.

Sebenarnya nama ini memudah untuk penyiapan pendaftaran kelahiran sebelum meninggalkan hospital. Jika anda boleh, cuba fikir satu pilihan nama baby sebelum melahirkan kerana ia memudahkan proses-proses pendaftaran.

MENYUSU BADAN AGAK SUSAH PADA AWALNYA, TETAPI IA AKAN MUDAH SELEPAS ITU.

Belajar untuk menyusukan baby ia memerlukan latihan untuk kedua-dua ibu dan baby. Jika masih tidak boleh untuk menyusu dapatkan bantuan lebih pakar seperti :

  • Pakar-pakar penyusuan
  • Jururawat di hospital anda
  • Doktor yang memeriksa anda
  • Laman internet  yang berkaitan.
  • Kawan yang berpengalaman.

*Ini adalah sebahagian daripada artikel yang Joielle boleh kongsikan. Jika anda (Ibu) mahu lebih lanjut tentang artikel ini boleh DM (Instagram) atau PM (Facebook). Kami akan post lagi.*

Nantikan esok arikel lain ye…

Leave a Reply